Den där fotbollen..

2013-07-12 @ 09:52:01 Permalink Tankar Kommentarer (1) Trackbacks ()


Bildkälla: Ida Qvarnström

Vi hyllar fortfarande herrlaget för deras bronsmedalj 1994 men ger damlaget knappt ens en applåd för sina medaljer som både är fler och i högre valör. Är inte det lite märkligt och fel i ett Sverige som vi inbillar oss är så otroligt jämställt?

Fundera på det.


Damerna fick mycket kritik för sin match mot Danmark häromdagen. Det florerade negativa kommentarer på Twitter, där många inte ens berörde fotboll utan kvinnornas sexualitet. Utgår man från nedanstående så är Sverige ett land där kvinnor, bisexualitet och homosexualitet värderas lägre än män och heterosexualitet. Det verkar som det är helt okej att säga dessa kränkande ord, för kvinnor och damfotboll kan man ju inte ta på allvar? Det är ju inte alls lika svårt, riktigt eller jobbigt som herrfotboll. De kvinnorna som dessutom spelar är ju egentligen inte riktiga kvinnor. Det vet ju alla. Eller?


Nej. Så är det inte. Damlaget i fotboll är precis lika mycket kvinnor som alla andra med kromosomerna XX. Man kan kritisera deras insatser i matchen mot Danmark, precis som man gör när herrlaget missar två straffar, men att först och främst välja att trycka ner dem är endast ett tecken på okunnighet och patriarkat.

Jag hoppades att Sverige hade kommit längre. Men bristande jämställdhet förekommer inom sport, på arbetsplatser och i samhället som stort. Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte behöver vara så. Det går att förändra men sålänge vi tycker det är okej att skratta åt kommentarer som de på Twitter, låter bli att visa damlagets matcher på storbildsskärm och ger kvinnor lägre lön så kommer förändringen knappast ske. En del av förändringen kräver politiska beslut men mycket kräver en förändring hos individer.

Jag förknippar än idag '94 med herrlagets bronsmedalj trots att jag då endast var 4 år. Jag har snabbt i efterhand allt fått lära mig att det var ett viktigt år för fotboll och för Sverige. Att det är något att vara stolt över, männens prestation. Att '95 med damlagets silvermedalj eller någon av de andra årtalen och medaljerna skulle vara lika viktiga eller något att vara stolt över har jag fått försöka lära mig själv i efterhand. Det var aldrig något som togs upp i skolan, gjordes en vhs-samling av (det där som kom innan dvd) eller sjungs sånger om än.

Kommentarer

Postat av: Mattsson

Håller helt och hållet med, men jag brukar tänka på det att forskare (i USA tror jag det var) har kommit fram till att rasister oftast har låg iq vilket för mig förklarar en hel del. Anledningen att jag drog upp det är för att jag tycker att det är lika illa att se ner på kvinnor som att vara rasist, skillnaden är väll att man ser ner på 50% av världens befolkning.. Men man ser ju verkligen i kommentarerna hur lite intelligens personen som skriver det har, man blir så besviken på sitt land och skäms för mitt kön!
Stolt feminist är jag med ^^

Svar: Ja, allt sånt är sämst :/
San Suicide

2013-07-14 @ 14:27:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback