Vegetarian eller näähee?

2011-09-28 @ 23:42:41 Permalink Tankar Kommentarer (1) Trackbacks ()



Okej, didn't know. Men är inte vegan också påhittat då? Egentligen? Något man har hittat på bara för man inte vill vara köttätare/asätare/whateverätare.

Kollade lite och skulle nog vilja påstå att vegetarian som benämning finns. Kanske har jag fel men jag hävdar det anyway. Tyckte en filur hade formulerat det bra så lånar orden:

Vegan = Äter inte kött, fisk eller kyckling. Inte heller mjölkprodukter eller ägg. (De använder vad jag vill minnas inte produkter eller kläder från djur heller men det kanske bara är en extrem form så tar inte med det..)

Vegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling. 

Man delar in vegetarianism i dessa tre olika grenar:

Lakto-ovo-vegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling men mjölkprodukter och ägg.
Laktovegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling men dricker mjölk. Äter inte ägg.
Ovovegetarian = Samma som ovan, äter dock ägg men inte mjölk.

Pescetarian
= Är inte någon vegetarian. Äter fisk och skaldjur, men inte kyckling och kött.

Ge mig gärna en utförlig förklaring som dementerar ovanstående.

Kommentarer

Postat av: Malin

Jag menar så att just ordet "vegetarian" finns inte. De andra bl.a. vegan, lakto-ovo-vegetarian m.m. finns för det berättar precis vad det är man inte äter. Vegan: Inget animaliskt. osv. I skolan lärde jag mig det (hotell-och restaurang) Att om det kommer in en beställning till en vegetarian så väljer man att ge den personen vegan kost eftersom att man vet ju inte exakt vad det är dom inte äter om dom bara säger "vegetarian" Alltså vegetarianer är såna som kan bestämma lite själva vad dom vill äta ex. fisk men inte ägg. Därför säger man att vegetarianer inte finns. Inom restaurang branschen finns inte vegetarian :)

2011-09-29 @ 21:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback