Färglös som en tår.

2011-01-16 @ 13:01:17 Permalink Daily Dance Kommentarer (2) Trackbacks ()

Kan inte bestämma mig. Har frågat rätt många om jag ska färga mitt hår rosa eller blått..Dessvärre gav det inget. Resultatet är jämt. Hmm. Antar att det är jag som får avgöra i alla fall.

Läste precis klart en bok som är till nästa kurs (börjar imorgon). Vad är queer? skriven av Fanny Ambjörnsson. Är väl en bra introduktionsbok. Men i det sjätte kapitlet, om trans, så fanns en del om queera läsningar av texter, filmer, teater osv..Ett exempel som tas upp är Sagan om ringen. Att vänskapen mellan Frodo och Sam inte bara är vänskap. Utan att böckerna (främst slutet av andra boken och det mesta av den sista tror jag) ger uppslag till en del queera tolkningar. Jag skulle behöva läsa sista boken igen känner jag. För när jag läste den tolkade jag det inte som att deras vänskap växlade mellan att vara vänskap och något mer.

Vet att frågan dök upp på forum, för antal år sen. Men att den avfärdades ganska fort. Att vänskapen snarare var stark. Vilket den borde bli på en sån resa, or? Min åsikt är att de läser in för mycket i orden, att de ser det de vill se. Visserligen läste jag inte böckerna igår men jag har svårt att se det som att Sam var kär i Frodo. Med tanke på när böckerna skrevs och i vilket land med så känns det snarare som en vänskap utifrån dåtidens kultur. Som vi nu lärt oss att tolka på flera sätt. Vi blandar in för mycket av nutiden i dåtiden..Kanske..



Kommentarer

Postat av: Astrid

Blott blått? Och svart antar jag? Och kanske lite, lite grönt.....;-))

2011-01-17 @ 12:23:42

Postat av: San

Blev blått och lite lite grönt :) Och svart såklart. Och lite lite lite lite vitt :)

2011-01-18 @ 21:00:42
URL: http://zombienightmare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback