Dude!

2010-08-02 @ 12:17:35 Permalink Tankar Kommentarer (0) Trackbacks ()

Var på gudstjänst på jobbet igår. Kan inte påstå att jag gillade det. Kändes mest creepy att se hur människorna verkade besatta eller genom påverkan som små fortsatt att gå till kyrkan. Undrar om de verkligen tror på det. Undrar om de valt det själva eller blivit påverkade (milt hjärntvättade?). Det var en del unga där. En familj med en liten bebis också. Tycker man inte ska dra med barn dit. Om de vill tro på gud så borde det vara ett val de självständigt får göra.

Det prästen sa ville jag bara säga emot. Det var ju inget vettigt. Det var tydligt att det handlade om övertygelse. Att prata om något som berör världen, bla. miljön och sen dra in tron i det och att kristna var lite lite bättre. Tror inte de som gick dit pågrund av sin tro och inte pågrund av sitt arbete ens reflekterade på infektionen i orden. Man ska ifrågasätta, inte endast acceptera. Man har ett eget ansvar i allt. Att vara kritisk är att vara observant.

Man får gärna tro på gud eller något annat om man nu så önskar. Dock så tycker jag man ska veta vad det är man tror på. Veta att de valde bort vissa delar och höll kvar andra i den modernare varianten. En del troende är väldigt dömande mot speciellt personer som inte tror. Vad jag vet så ska man enligt kristendomen inte döma.  Handlar inte gud i första hand om kärlek? Kan du inte leva ditt liv och om det nu är så att de blir straffade i brist av tro eller annat så är det väl inte ditt problem?

Jag tycker religion har en alldeles för stor inverkan på samhället. Tycker man läser alldeles för mycket religion i skolan. Jag kan förstå det till en viss del, man ska kunna förstå varför andra människor gör si och så. Precis som med historia. Dock läser man religion ofrivilligt längre upp i åldern än historia. Historia är bra för det ger samma insikt i människan. Tycker man kan byta ut religionen man har på gymnasiet till psykologi eller filosofi. Det är ämnen som jag anser vara viktigare. Psykologi omfattar även hur människor agerar även om de inte är religiösa. Därmed täcker psykologin en större grupp och ger större förståelse för sig själv och andra.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback