Intuition?

2010-12-06 @ 16:30:41 Permalink Flum Kommentarer (0) Trackbacks ()

Funderar istället för att plugga! Hit me?

Träffade några för en stund sen för att gå igenom lite saker inför tentan. Kändes bra, kan det jag borde. Typ? Kanske? Eller? Ja? Återstår att se I guess. Ska plugga lite mer lite senare eller lite snart. Köpte en miniräknare nyss, eftersom man garanterat inte får använda mobilen. Fail för tänk så mycket man kan göra för en miniräknare. Inte så mycket egentligen men något roligare om inte annat.

Men åter till funderandet. Jag har sen ett tag tillbaka börjat fundera samt fundera mera på en teori. Det ni! Den är ganska intressant enligt mig men säger inget förrens jag har mer underlag så om kanske 3 år ^^ Det krävs nog egentligen att jag gör en undersökning nämligen. Orkar jag inte ta det så långt så slänger jag ut en hypotesen när jag inser att jag inte orkar. Så varför skriver jag det nu, vem vet någon kanske gör inbrott och hittar rätt anteckningsblock samt sidor, eller så råkar jag glömma det någonstans och så hittar en professor det och känner att haha det här kan jag sno. Nej jag har inte höga förväntningar på min atm skapande teori ^^

Om ni minns vilket ni mest sannolikt inte gör så läste jag i moment 1 en avhandling på 1oo sidor om raggning på krogen. Han studerade hur det ser ut och vilka normer och regler som finns osv i en oändlighet. Tyckte avhandlingen var lite hmm well inte jättebra men NU nu har jag insett att den har ett par intressanta aspekter som jag kommer använda mig av. Har refererat till den avhandlingen och tidigare studier som tas upp samt perspektiv vardagligen sen jag läste klart den. Så jag får väl erkänna att den inte är så dålig. Fast språket i den är lite dåligt. Vill jag minnas..

Men nog om det, har även funderat på hur man vet innan man vet.. Ja men t.ex. när man vet att det kommer ringa innan det gör det. Eller när man vet att det och det sker innan det gör det. Eller när man vet att man inte borde göra vissa saker eller bör göra vissa saker fast det logiska säger att man inte bör/bör. När man går emot det logiska. När något inom en viskar äh det logiska kan låsa in sig, den har inte alltid rätt. Intuition om ni så vill. För det var det jag beskriv fast på en lite lägre nivå. Hmm. Så kan vi inte ha det så istället : När man omedvetet skapar en uppfattning eller kunskap om något som till en viss grad motsäger sättet att resonera rent logiskt?

Ett nästan helt nytt exempel från mitt liv som iofs inte är storslaget som att det räddade mitt liv eller något. But still:

Tänkte rensa mailen lite på mailen jag aldrig använder (msn) för jag kände att det började bli en del där. Loggade in och såg att det var en del och kände mest för att logga ut igen och låta den vara ^^ Raderade massa onödiga mail samt svarade på ett mail som Johanna skickade (lite efter, sorry men är sämst på den mailen). Sen återstod bara spam-mail. Dvs. mail med avsändarens namn som vanligt och oftast (inget ämne) i ämnesraden. Så jag markerade alla och tänkte trycka på ta bort för vad ska man med spam till? Något hindrade mig dock. Fokuserade på ett och funderade på om det var ett spam eller inte. Skickade ett sms och frågade personen i fråga men han svarade inte tillräckligt snabbt för att jag skulle hinna låta bli att trycka. Så tryckte för mitt finger ville och gick inte att stoppa. Tada, var inget spam! Var t.o.m. lite fint så heja intuition!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback